Вправа сприяє усвідомленню учнями, того, що лідером чи героєм може стати не просто амбітна людина, а особистість із високою громадянською свідомістю та відповідальністю. Учні слухають і аналізують образну сферу опер та їх драматургію, міркують про національних героїв.
"Розставимо акценти!"
- Застосування вправи: На уроці
- Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: КЗ "Ковельська міська гімгазія імені Олени Пчілки"
- Предмет: Мистецтво
- Тема уроку/години спілкування: Стильовий синтез. Творчість М.В. Лисенка у діалозі культур.
- Клас: 8
- Ключова складова громадянської компетентності: Громадянська свідомість
- Додаткова/і складова/і компетентності: Знання та критичне розуміння світу
- Очікувані результати:
Знаннєва складова:
- інтерпретує твори мистецтва музично-театральних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики.
Діяльнісна складова:
- застосовує знання і вміння щодо стилів і напрямів мистецтва у художньо-творчій діяльності, при виконанні групових проектів;
Ціннісна складова.
усвідомлює цінність історичної та мистецької спадщини України та світу;
- Тривалість вправи: 20 - 25 хв
- Інструкція для проведення вправи:
Хід вправи:
- При вході у класну кімнату учні беруть по 10 десять нот різного кольору (10 жовтих, 10 синіх, 10 червоних). При цьому кожна з 10 нот має свій порядковий номер, який буде потім відповідати ключовому запитанню-«акценту», на які даватиме відповідь кожен із 10 учасників кожної групи відповідно до завдань ряду, виставленого на дошці.
- Учні об’єднуються у три групи по 10 осіб відповідно кольору своїх нот.
- Для кожної групи вчитель вмикає для прослуховування одну із увертюр, яка відповідає кольору: жовта – увертюра до опери М.Лисенка «Тарас Бульба», синя нота – увертюра Л.Бетховена «Егмонт», червона нота –увертюра до опери М. Глінки «Руслан і Людмила».
- Три групи по черзі прослуховують тільки епізод своєї увертюри (для економії часу, оскільки учні вже знайомились із цими творами раніше).
- На дошці записано ряд із 10 питань-орієнтирів (цей ряд єдиний для трьох груп).
- Увага! Відповіді-акценти дають спочатку перші «ноти» із кожної групи, потім - другі і т.д.
Питання-орієнтири:
1). Кому з історичних постатей присвячена увертюра?
2). Який вчинок головного персонажа підніс його до рівня національного героя?
3). Яка риса особистості головного героя Вас найбільше позитивно вразила? Чому?
4). Поставте запитання одному із героїв опери!
5). Які засоби музичної виразності (темп, динаміка, ритм, мелодія) в увертюрі вказують на подальший розвиток опери?
6). Як контраст музики описує громадянську позицію героїв?
7). Що вам відомо про громадянську позицію автора музики?
8). Кому б із персонажів опери ви б дали свою пораду?
9). Якби Ви були композитором, яку б історичну постать ви обрали для своєї увертюри?
10). Кого, на вашу думку, можна вважати національним героєм нашого часу?
Після проведення вправи вчитель на загал пропонує обговорити питання:
Як пов'язані поняття “демократія”, “свобода”, “громадянство” з національними героями увертюр та героями нашого часу?
- Підсумок за результатами проведення вправи:
Оптимальний результат виконання цієї вправи - створення динамічних акцентів – які відображають думку кожного учня і створюють цілісний тип справжнього лідера, національного героя здатного нести на собі всю відповідальність за долю народу.
- Додаткові матеріали: Завантажити файл...
- Використані джерела:
БулатТ. Героїко-патріотична тема в творчості М. В. Лисенка. — К., 1965.
Микола Лисенко — борець за народність і реалізм у мистецтві. Зб. статей. — К., 1965
Яворський Е. «Тарас Бульба» М.Лисенка. — К., 1964.
Лист Людвига ван Бетховена до князя А. К. Розумовського // Хроніка 2000: Український культурологічний альманах.
- Необхідне обладнання/матеріали, облаштування класу, тощо: Облаштування класної кімнати: вправа не потребує зайвої перестановки столів, оскільки кожен із трьох рядів буде під своїм кольором. Обладнання: записи музичних творів Матеріали: На дошці записані питання-орієнтири. На партах: кольорові ноти - стікери, магніти, маркери.
- Коментарі:
Під час підсумкового обговорення можна використати рефлексійний кубик для дебрифінгу. (Додаток 1.)